”Reine ord – Et hav av bøker”” Lofoten internasjonale
litteraturfestival 11.-14. juni
2009
Med sin unike beliggenhet er Reine i Lofoten mest kjent for sin vakre
natur, men sommeren 2009 ble det gamle fiskeværet tilført en ny
dimensjon. For det var ingen liten begivenhet som fant sted da
Lofotens første internasjonale litteraturfestival gikk av stabelen 11.
til 14. juni. I fire dager til ende var det lille tettstedet befolket
av kulturpersonligheter fra hele Norden. Den svensk- kurdiske
forfatteren Mustafa Can reiste fra Sverige og Carsten Jensen fra
Danmark. Begge skulle oppleve Lofoten for første gang. Ellers kunne vi
glede oss over de norske forfatterne Thorvald Steen og Jostein
Gaarder, i tillegg til at Roy Jacobsen, Anne B. Ragde og Ingvar
Ambjørnsen presenterte tre av høstens bokslagere for første gang.
Tilstede under festivalen var også forfatter og pater Kjell Arild
Pollestad, som sørget for både latter og ettertanke. Som kunstneriske
innslag fikk vi overvære den musikalske Hamsun-forestillingen ”Feber”
med skuespiller Bjørn Skagestad og musiker Arild Andersen. Den
visuelle rammen rundt det hele var det kunstnerne Eva Harr og Trym
Ivar Bergsmo som sto for. Eva Harr med sin permanente maleriutstilling
og Trym Ivar Bergsmo med sine fotografier fra lokalområdet som prydet
lokalene for anledningen. Bergsmo satte ord på noe vi alle fikk
oppleve, og som fotografiene så stilletiende vitnet om: ”Reine gjør
noe med deg”. Med omgivelser som tar pusten fra de fleste ble Reine
eventyret den sommeren stedet fikk sin egen litteraturfestival.
(Til sidetoppen)
Fra skole til kultursenter...
Grunnlaget for litteraturfestivalen ”Reine ord - et hav av bøker” ble
lagt i 2007, da reiselivsgründeren Wiggo Andersen og lofotværingen,
fotografen og forfatteren Frank A. Jenssen kjøpte en nedlagt skole på
Reine. Den store gamle bygningen ligger svært strategisk plassert ved
selve Reine sentrum, og de så med en gang hvilke uendelige muligheter
disse lokalene kunne romme. Reine blir besøkt av et tusentalls
turister fra inn- og utland hver eneste sommer, men frem til 2007 var
det knapt et eneste kulturtilbud i det gamle fiskeværet. Nå hadde
Jenssen og Andersen muligheten til å forandre på dette. Dermed var det
duket for Reine Kultursenter, som i første omgang bestod av et galleri
viet Eva Harrs malerier og en filmsal som viste Frank A. Jenssens
billedspill fra Lofoten. I 2008 trakk Jenssen seg ut av prosjektet, og
inn kom arkitekten Ole Tørklep, som allerede var ansvarlig for store
deler av kultursenterets moderne og minimalistiske interiør.
Allerede den første sommeren var kultursenteret en attraksjon som
trakk både turister og lokalbefolkning. Dette var bare begynnelsen.
Som reiselivsgründer og bokentusiast, hadde Wiggo Andersen allerede
gode kontakter innen det litterære miljøet.
Gjennom Temareiser Fredrikstad har han i flere år arrangert
reiser med forfattere og kjente kulturpersonligheter som reiseledere.
Alt lå til rette for å videreføre konseptet til en egen
litteraturfestival på Reine i Lofoten.
(Til sidetoppen)
”Reine ord- et hav av bøker”
– Lofoten internasjonale
litteraturfestival
Festivalen ”Reine ord – et hav av bøker” fremsto som en eksklusiv
festival. Publikum fikk ta del i en unik begivenhet med et intimt
tilsnitt man sjelden opplever i en så stjernespekket forsamling.
Det hele begynte kvelden torsdag 11.juni da Bjørn Skagestad og Arild
Andersen fremførte den musikalske Hamsun- forestillingen ”Feber”.
Skagestad leste utvalgte dikt fra Hamsuns ”Det vilde kor” til
egenkomponert musikk av Andersen. Stemningen var høy og lavmælt på
samme tid. I en fullstappet sal satt lokalbefolkning og forfattere
side om side og lyttet til samklangen av Skagestads stemme, Hamsuns
ord og Andersens magiske bass. Rommet vibrerte og publikum var grepet.
Dermed hadde Lofotens første litteraturfestival åpnet. Vi gikk ut i
den lyse sommernatten og hadde store forventninger til alt det andre
som skulle komme.
I ettertid forteller Bjørn Skagestad at det var en ny og annerledes
opplevelse å delta på en litteraturfestival. – Det var et fint og
lydhørt publikum, sier Bjørn Skagestad. Sammen med Arild Andersen har
han fremført forestillingen ved flere anledninger, men det var første
gangen de deltok på en litteraturfestival. – Jeg opplevde at det var
en stor nysgjerrighet blant publikum. Intimiteten som oppsto var unik,
bemerker han, og tilføyer at diktet ”Om hundre år er alltid glemt”
gikk mer hjem hos forfatterne enn vanlig.
– Hvordan var det for en skuespiller å delta på et så
forfatterdominert arrangement?
– Det var en veldig interessant opplevelse. Jeg ble overrasket over
hvor mye forfatterne har til felles med skuespillere. Jeg synes det
var morsomt å være på observasjonssiden og oppleve den sjarmerende,
barnslige og kollegiale tonen mellom forfatterne. Det var mye
gjenkjennelig sjargong, humor og varme, sier Skagestad, som fikk et
nytt syn på de kjente forfatterne etter å ha møtt dem på Reine.
– Var det noe som gjorde spesielt inntrykk i løpet av disse dagene?
– For meg var det først og fremst en helhetsopplevelse. Dagene og
nettene gikk i ett, og det ene overgikk det andre. Lyset, settingen og
ikke minst generøsiteten fra arrangørene, konstaterer Skagestad.
Fredag 12. juni var det duket for litteratur. Først ute var Thorvald
Steen og Mustafa Can i en kameratslig og noe utradisjonell
forfattersamtale. Den fortrolige tonen mellom de to skapte en lett og
inkluderende stemning med mye latter blant publikum. Vi skjønte raskt
at Steen og Can var gode venner. De skiftet på å intervjue hverandre,
og det ble en salig blanding av spøk og alvor. Med fortid som garvet
journalist var Can suveren i sin intervjutilnærming. Steen bidro på
sin side til å fremkalle humor midt i alvoret gjennom sin varme og
selvironi.
(Til sidetoppen)
En Molièrsk forfattertrupp
Thorvald Steen forteller at det er svært uvanlig med forfattersamtaler
av denne sorten. – Jeg ble kjent med Mustafa da han intervjuet meg for
svensk radio og tv for flere år siden. Det er ikke så mange man kan
gjøre sånt med, men vi har en fin tone og vi merker at publikum
responderer, sier han. Selv for en veteran som Steen var
litteraturfestivalen på Reine noe helt utenom det vanlige. – Det har
aldri vært noe sånt før, sier han. – Vi forfattere er vant ti store
litteraturfestivaler som på Lillehammer og i Molde. Det som var så
glupt med festivalen på Reine var at det ble så intimt. Forfatterne
kom av ren pasjon til stedet, røper Steen. – Vi var høye på naturen,
og derfor ble dette en helt unik opplevelse. Vi forfattere er jo vant
til å jobbe individuelt og ser hverandre ganske sjelden. Så da vi var
samlet på Reine, en liten gjeng i de fantastiske omgivelsene, ble vi
som en Molièrsk forfattertrupp, forteller han. – Vi ble ristet sammen
av å reise dit og ble på en måte et trekkplaster for hverandre,
bemerker Steen, som tilføyer at det var interessant å være i begge
rollene - både som deltaker og publikum. – Vi var jo publikum for
hverandre, og av og til kunne vi være litt interne og kommentere
hverandre fra scenen. Jeg synes at mine kolleger ga veldig mye av seg
selv i disse bokbadene.
Opplevde du at møtet med publikum bar preg av at dette var Lofotens
første litteraturfestival? Jeg opplevde at tettheten i
arrangementet og at det åpenbart var en nyhet ga en egen energi hos
publikum. Det var flott å oppleve responsen underveis, og det var
tydelig at publikum skjønte at de var med på noe unikt, sier Steen,
som understreker at det også var så vellykket takket være den generøse
arrangøren Wiggo Andersen. – Festivalen var et overskuddsfenomen fra
hans side. Jeg håper at denne festivalen blir en årlig begivenhet. Noe
av konseptet blir nok å få til den fellesskapsfølelsen mellom
forfatterne som vi hadde i år. Det som skiller denne festivalen fra
andre litteraturarrangementer er den unike muligheten til å riste
forfatterne sammen, slik at de kan vise en ny side av seg selv,
bemerker han. – Det var fantastisk at vi fikk beholde denne
hemmeligheten, på den måten at pressen ikke var der, avslutter
Thorvald Steen.
(Til sidetoppen)
Bokbad ytterst i havgapet
Samtalen mellom Mustafa Can og Thorvald Steen ble etterfulgt av et
bokbad med Roy Jacobsen. Han ble intervjuet av førstelektor og
litteraturkritiker Finn Stenstad, en av de aller første som leste
romanen ”Vidunderbarn”, boken som fikk så strålende kritikker da den
kom ut denne høsten. Dette var også første gang Jacobsen snakket om
sin nye roman, som vakte stort engasjement blant tilskuerne.
Så var det Anne B. Ragde sin tur til å snakke om romanen ”Nattønsket”.
Det var tydelig at lokalbefolkningen hadde sett frem til denne
samtalen, for det var knapt albuerom i salen denne kvelden.
Ragde var i strålende humør og sjarmerte publikum i senk med sin
åpenhet og selvironi.
Lørdagen fortsatte med det ene bokbadet etter det andre. Thorvald
Steen, Roy Jacobsen og Kjell Arild Pollestad snakket levende om Snorre
Sturlason, og diskuterte hvorfor han er en europeisk kapasitet. I dag
jobber de tre med en nyoversettelse av Snorresagaen.
Carsten Jensen ble intervjuet om bøkene ”Siste reise” og ”Vi, de
druknede”. Forfatterens lune og lavmælte fremtoning virket
tillitsvekkende på publikum. Han kunne fortelle at han besøkte Reine
for første gang og at det lille tettstedet hadde mye til felles med
det danske kystsamfunnet Marstal, som han beskriver i begge bøkene.
– Det var en fantastisk festival, sier Carsten Jensen. – Jeg lærte mye
om norske forfattere og ble inntatt i det vakre stedet. Tidligere har
jeg deltatt på større litteraturfestivaler, som Bjørnsonfestivalen i
Molde, men dette var så mye mer intimt. Alle dltakerne var sammen fra
begynnelse til slutt, og vi kom veldig tett inn på hverandre. Det var
en intens og selskapelig opplevelse.
Etter Carsten Jensen var det Ingvar Ambjørnsen som skulle i søkelyset.
Han var avslappet og like kul som man kunne forestille seg. I likhet
med Ragde og Jacobsen, er han også aktuell med ny bok denne høsten.
Pussig nok, kunne også Ambjørnsen røpe at han følte et slektskap
mellom Reine og åstedet for hans nye roman ”Opp Oridongo”. Elling var
heller ikke fraværende denne kvelden, og publikum kunne glede seg over
forfatterens egne refleksjoner over den populære karakteren som har
blitt allemannseie.
Sistemann ut på bokbadet var Jostein Gaarder, som også hadde noen
spennende nyheter på lur. Han fortalte om sin aller nyeste roman, som
han fortsatt holdt på med, og skapte stor nysgjerrighet blant
publikum. Like energisk og rastløs som vi har sett ham i media, hoppet
han fra det ene emnet til det andre, kommenterte sine kollegers
forfatterskap og hadde stor underholdningsverdi.
Litteraturfestivalen ”Reine ord” nærmet seg slutten, men den store
finalen lå fortsatt foran oss. Lørdag kveld ble den innledet ved en
litterær kabaret med pater Kjell Arild Pollestad. Med en stor porsjon
selvironi delte han sine erfaringer fra ulike reiser, som en
gammeldags pater i et moderne, teknologisk samfunn. Dette var bare
begynnelsen. Nå skulle vi innta festmiddagen på Restaurant Gammelbua,
og toastmasteren var ingen ringere enn Pollestad selv. Han geleidet
oss gjennom det lange måltidet, som bestod av diverse lokale
spesialiteter, og trakk frem den ene anekdoten etter den andre.
Pateren var i sitt ess. Det ble et særdeles velsmakende og
lattervekkende måltid, som kulminerte ved at de to utenlandske
forfatterne Mustafa Can og Carsten Jensen holdt hver sin tale, for å
takke for seg.
(Til sidetoppen)
”Hakkebakkeskogen” og duften av tørrfisk
Mustafa Can var full av begeistring over stedet, maten, kollegene og
hele den sosiale rammen rundt festivalen. I sin takketale meddelte
forfatteren blant annet at han var ”marinerad i ljus, vin och doften
av torrfisk”.
Carsten Jensen hadde også mye på hjertet denne kvelden. Etter å ha
observert nordmenn i ulike situasjoner, hadde han en treffende
anekdote på lur. Kanskje er det ikke Ibsen, Bjørnson eller Hamsun som
har tatt nordmenn best på kornet, men snarere Thorbjørn Egner? Ifølge
Jensen er det selveste ”Hakkebakkeskogen” som burde være vårt
nasjonale epos. ”Historien om den ekstravagante Klatremus og
puritanske Morten Skogmus illustrerer konflikten i den norske
folkesjel”, sa han med et lurt smil, og fikk stor uttelling for sin
observasjon.
Så reiste forfatterne tilbake til skrivepultene sine med nye minner i
bagasjen. Publikum hadde sikret seg sommerlektyre med personlige
hilsener. Og snipp snapp snute, så var eventyret ute for denne gang.
Men Lofoten internasjonale litteraturfestival har bare så vidt begynt,
og vi gleder oss til å se fortsettelsen på ”Reine ord” – det reine
eventyret.
Oslo 1. september 2009
Line Harr Skagestad |
|